Tenk om man kunne være en superhelt i en superheltverden i en annen himmelgalakse. Vises under Kortreist Dansefestival i samarbeid med Dans i Trøndelag.

Drømmen om å bli superhelt

I ”Om bare Lyseblå kunne bli superhelt” møter du den lille klovnen Lyseblå. Han er 7 år og går på skolen. Han er redd, men det er det ingen som vet. I skolegården står han ofte alene. Han får ikke være med når de andre guttene spiller fotball, fordi han er for dårlig. Han får heller være med når de leker superhelter, for Lyseblå liker jo bamser og gråter bestandig. Noen ganger ødelegger han for de andre barna når de leker. Så bråker han i timene og plager de som er pingler. Det er bedre enn å bli mobba selv. Lærerne tørr han ikke snakke med, og mamma og pappa blir så lei seg. Innerst inne drømmer Lyseblå om å være en superhelt slik at lærerne og de andre ungene skal se at han også får til noe og ikke bareer en pyse og en liten dott i universet. En superhelt gir aldri opp!

Scenekunstner og regissør Katja Brita Lindeberg retter i denne forestillingen blikket mot forventningene vi møter små gutter med, i alt dets superheltfokus og idrettsstjernedyrking. Hva er spillereglene, og hva skjer med dem som ikke klarer å spille med? Hva er det som gjør at noen faller utenom? Hva er det som gjør at klovnen Lyseblå, mislykkes i å være gutt?

Forestillingen varer i omtrent 50 minutter

Målgruppe: Barn i alderen 6-10 år

Forestillingen er støttet av: Spenn.no, Norsk kulturråd (Kunstløftet og Fri scenekunst), Fond for lyd og bilde, Fond for utøvende kunstnere, Fond for frilansere, Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Norsk skuespillersenter og Seanse.

Forestillingen vises i samarbeid med Dans i Trøndelag, under Kortreist Dansefestival (https://www.kortreistdansefest...

Stålende mottakelser

"Katja Brita Lindeberg presenterer med oppsettinga "Om berre Lyseblå kunne bli superhelt" ein nydelig og sjarmerande studie i eit barnesinn, tatt så på kornet at alle i salen, uakta alder, kjenner seg att. Eg skal ikkje røpe kva som skjer, men korleis Lindeberg med eit dramaturgisk genistrek greier å ta dramatikken ned att gjennom mellom anna dyktig interaktivt spel av Tutturen, er ikke anna enn imponerande." Amund Grimstad, Klassekampen

Les hele anmeldelsen her: http://amund.info/2015/11/om-b...

"(..) jeg var veldig glad  liksom for at jeg fikk se på denne forestillingen. For den forestillingen kommer til å gjøre sånn at det liksom er mindre som mobber i hele verden. Det håper jeg i hvert fall. Forestillinga var fin og så ble jeg veldig glad når han liksom turte å vise “jeg er meg og sånn er det bare”. Det var helt på slutten. Og så ble jeg veldig glad når han liksom … vi hjalp ham … eller … jeg ble så veldig glad når vi greide å få ham til å hoppe sånn høyt! (..)”

Refleksjon fra elev på http://www.mittiris.com

“DET HAR VÆRT HELT FANTASTISK å vise forestillingen til SFO i Asker – både barna, foreldre, de ansatte (både i huset og SFO) har vært overbegeistret. Jeg mener fremdeles (etter å ha sett den 7 ganger til sammen) at det er en av de beste forestillingene jeg har sett for barn. – Så klok om et så vanskelig tema: god tekst, fine regigrep og Dagfinn er jo veldig, veldig fink.” Mari Haugen, Asker kulturhus.


Katja Brita Lindeberg

KATJA BRITA LINDEBERG er kunstnerisk leder for Katja Brita Lindeberg Produksjoner. Hun studerte hos den kanadiske klovnepedagogen Sue Morrison før hun tok sin mastergrad i fysisk komedie ved Stockholm Dramatiska högskola i 2011. Under studiene var hennes hovedprosjekt å se på klovnen i et kjønnsperspektiv.

Katja Brita Lindeberg Produksjoner har produsert forestillingene Klinsj (2011),  Julie + Romeo (2013) og Om bare Lyseblå kunne bli superhelt (2015) i co-produksjon med Teaterhuset Avant Garden og Om bare Rosa kunne trylle (2011). Med disse prosjektene har Lindeberg etablert seg som en av de ledende scenekunstnerne i Norge innenfor teaterklovn. Hun får også oppmerksomhet internasjonalt for sin moderne klovneform som blander klovnemetodikk, teater- og performanceelementer.

Lindeberg søker gjennom prosjektene sine å utfordre samfunnskonstruksjoner og normer gjennom et lekent scenespråk i skjæringspunktet mellom latteren og alvoret. Forestillingene hennes er ofte svært interaktive, med et direkte samspillet mellom publikum og skuespiller på scenen. For tilfelle er hun i gang med to nye scenekunstprosjekter i 2018/2019 der hun beveger seg bort fra klovnen mot en scenekunstform med utgangspunkt i det ikke-fiksjonelle, der grensen mellom fiksjonen og virkeligheten er overlappende. Lindeberg ble tildelt Statens kunstnerstipend for perioden 2013 – 2015 og var i 2016 Fylkeskunstner i Sør Trøndelag fylke.

Lindeberg jobber også som sykehusklovn ved St Olavs Hospital i Trondheim, som teaterpedagog og frilansende skuespiller og regissør.

Morten Anda Berg

Morten Anda Berg er utdannet skuespiller fra Høgskolen i Nord-Trøndelag, hvor han uteksaminerte i 2012. Etter endt utdanning dro han ut på en verdensomspennende turné med det franske teaterkompaniet Compagnie Philippe Genty og forestillingen ”Forget me not”. Turneen varte i 3 år og forestillingen ble nominert til teaterprisen Palmarés du Thèâtre (etterfølgeren til Moliéreprisen) i 2013.

Morten har i ettertid jobbet på Barneteateret vårt i to produksjoner og gjort egne prosjekter. Nå skal han alternere med Dagfinn Tutturen i rollen som Lyseblå.

"Mangefasettert og treffsikkert portrett av ein usikker unggut."
Amund Grimstad
Forestillingsdetaljer
Idé/konsept: Katja Brita Lindeberg
Regi: Katja Brita Lindeberg
Med: Morten Anda Berg
Komponist: Martin Mulholland
Lysdesign: Eirik Brenne Torsethaugen
Kostymedesign: Thale Kvam Olsen
Rekvisitter:Thale Kvam Olsen
Katja Brita Lindeberg
Scenografi: Ørjan Wiklund
Produsent: Ane Wennevold
Øye utenifra: Kjersti Haugen
Stemmer på lydspor: Ylva Kristin Teigseth
Gard Kristian Teigseth
Foto: Elen Sonja Klouman
Torleif Kvinnesland
Produsert av:Katja Brita Lindeberg produksjoner
Co-produsent: Teaterhuset Avant Garden
  • Verdal27. juni 2018Black Box kl 12:30